Návrat blbýho a blbějšího

Návrat blbýho a blbějšího


2014 | 102 min | Komedie | USA


Režie: Bobby Farrelly, Peter Farrelly
Scénář: Sean Anders, John Morris, Bennett Yellin, Mike Cerrone
Kamera: Matthew F. Leonetti
Hudba: Empire of the Sun

Kolekce: Blbý a blbější

Návrat blbýho a blbějšího
Blbý a blbější

Jim Carrey a Jeff Daniels se vrací ke svým legendárním rolím Lloyda Christmase a Harryho Dunnea v pokračování kasovního trháku, který žánr filmové grotesky kopnul přímo do rozkroku – ve filmu Návrat blbýho a blbějšího. Režiséři původního snímku, bratři Peter Farrelly a Bobby Farrelly, se s Lloydem a Harrym vydávají na cesty ve snaze nalézt dceru, o které Harry nikdy netušil, že má, a chopil se tak zodpovědnosti, kterou by mu nikdy nikdo neměl svěřit.

Uběhlo přesně 20 let od chvíle, kdy jsme Lloyda s Harrym opustili, a změnilo se toho opravdu hodně – s výjimkou jejich tuposti. Když se Harry, který nutně potřebuje novou ledvinu, dozví, že kdesi, neznámo kde, žije jeho dcera, musí Lloyda probrat z „kómatu“, ve kterém se nachází od chvíle, co ho Mary odmítla, a vydat se na cestu, aby svou dceru požádal o pomoc. Křížem krážem celou Amerikou v těch nejbizarnějších dopravních prostředcích je jejich cesta zavádí do ústavu pro duševně nemocné – kam nepochybně patří – i na setkání těch nejinteligentnějších lidí světa. Tedy – původně...

O FILMU Návrat blbýho a blbějšího

Premiéra filmu Blbý a blbější z roku 1994 je v historii kinematografie poměrně unikátní událostí: s takřka 250 miliony dolarů tržeb se tento snímek stal skutečným kasovním trhákem, ale přesto je kupodivu stále velice často označován jako kultovní. Jak se tato komedie stávala povinnou součástí každé domácí filmové sbírky a pravidelně byla k vidění na kabelových stanicích, podařilo se jí udržet si své fanoušky ze sálů kin a současně získat další generaci, která se nemohla nabažit památných hlášek a přátelství dvou prosťáčků na cestách.

Ačkoliv tvůrčí tým, zodpovědný za první snímek, už záhy zvažoval, přemítal a hloubal nad možností předložit divákům další kapitolu dobrodružství obou neobvyklých hrdinů, ta správná konstelace hvězd nastala až o dvě desetiletí později a pokračování se začalo skutečně natáčet.

Co se Jeffa Danielse týče, byl fenomenálním úspěchem původního snímku střídavě zcela ohromený a současně ho vůbec nepřekvapoval. „Blbý a blbější nebyl film pro každého, ale každý ho viděl,“ prohlašuje Daniels. „Když jsme ho natáčeli, říkali jsme si, že z něj budou u vytržení čtrnáctiletí kluci, ale kdo mohl tušit, že si najde příznivce ve věku od 8 do 80 let? Stává se mi, že ke mně na letišti přijdou seriozně vyhlížející podnikatelé, aby mi řekli, že tenhle film je jejich nejoblíbenějším filmem vůbec, a myslím, že se tak děje proto, že se bratrům Farrellyovým podařilo využít Lloydovy a Harryho nevinnosti. Pokud jsme někdy měli natočit druhý díl, znamenalo to ocitnout se pod obrovským tvůrčím tlakem.

Když se ohlíží na uplynulých 20 let, přiznává Daniels, že se mu společně s Jimem Carreym a bratry Farrellyovými podařilo v případě prvního filmu trefit naprosto přesně hřebíček na hlavičku. Přesto se ale nikdo ze zúčastněných nechtěl na vzniku pokračování podílet dříve, než nastane ten správný čas a budou mít k dispozici přesně ten správný příběh. „Peteovi a Bobbymu se v případě prvního filmu podařilo trefit většinu věcí správně,“ míní, „ale teď mají naprosto jasno v tom, co je vtipné a co funguje a proč.

Práce na pokračování nabraly na obrátkách před několika lety, když Jim Carrey jednoho dne v hotelovém pokoji v televizi narazil na původní film. „Nejrůznější útržky Blbého a blbějšího jsem už viděl mnohokrát,“ vysvětluje, „ale tentokrát jsem se usadil a sledoval jsem ten film v kuse a smál jsem se u něj a nemohl uvěřit některým věcem, které jsme v něm vyváděli. Podařilo se nám chytit blesk do láhve.

V posledních letech se Danielsovi s Carreym často stávalo, že je oslovili teenageři, kteří byli nadšeni z filmu, jenž jim ukázali jejich rodiče. „Lloyd a Harry zkrátka mezi diváky žili dál a měl jsem k nim ještě mnohem blíže, než jsem si uvědomoval,“ vysvětluje Carry. „Je skvělé vnímat lásku, kterou k nim lidé cítí. Tyhle postavy se staly součástí většiny domácností, takže jsme je nemusely divákům nijak představovat.

Producent Charles B. Wessler, který s Farrellyovými spolupracuje už přes 20 let – na filmech jako Něco na té Mary je či Bratři, jak se patří nebo Tři moulové – vysvětluje, proč přesně oslovil první film takové množství diváků: „Jednou z klíčových věcí, díky kterým Blbý a blbější tak skvěle fungovali, bylo to, že Lloyd a Harry jsou příliš staří na to, aby byli tak hloupí a přesto byli schopni v normálním světě stále ještě žít a fungovat.

O dvě desetiletí později pochopil i Wesslerův produkční partner Bradley Thomas to, co fanoušci původního filmu chápali od samého počátku: „Od prvního setkání s herci vás zajímá to, jak vedle sebe budou na plátně působit. V případě Jima a Jeffa jsme už měli naprostou jistotu, že se budou naprosto skvěle doplňovat. Zúčastnil jsem se natáčení prvního záběru, sledoval jsem ho a z nich se ihned stali Harry a Lloyd.“

Peter Farrelly prozrazuje, čím jsou pro nás osudy těchto postav tak zajímavé a proč nám přijdou tak legrační: „Lloyd a Harry se zcela bezelstně radují ze života a diváci něco takového vidí moc rádi. Ačkoliv si Lloyd a Harry jeden druhého neustále dobírají, záleží jim na sobě a ani jeden z nich nikoho jiného nemá. To dokáže otvírat lidská srdce a diváci je proto opravdu zbožňují.“

V průběhu let Peter a Bobby Farrellyovi mnohokrát probírali nejrůznější nápady na pokračování, ale měli vždy jasno v jedné věci: dokud se jim nepodaří získat naprosto dokonalý scénář, pokračování nevznikne. Ačkoliv 20 let se většině zúčastněných zdálo jako ta pravá chvíle, kdy by mělo pokračování vzniknout, tvůrci filmu si byli velice jasně vědomi důvodů, proč je první film tak zbožňovaný, a nechtěli divákům tento zážitek pokazit.

Peter Farrelly oslovil Bennetta Yellina, který s nimi spolupracoval na původním filmu, a prodiskutovali s ním nápad na příběh, ve kterém Harry s Lloydem hledají Harryho potomka, protože Harry potřebuje ledvinu. Ve spolupráci s Seanem Andersem a Johnem Morrisem, kteří napsali scénář nedávného rodinného filmu Jima Carreyho Pan Popper a jeho tučňáci, a s Mikem Cerrone, se kterým oba bratři spolupracovali na filmech Já, moje druhé já a Irena a Tři moulové, a příběh nového filmu začal nabývat konkrétnější podoby. Základ tvůrčího týmu pod vedením producentů Wesslera a Thomase byl pohromadě a práce na filmu rychle pokračovaly.

Bratři Farrellyové se později spokojili s prostší zápletkou, která by Carreymu s Danielsem umožnila věnovat se naplno tomu, v čem jsou nejlepší: příběh se odehrává o 20 let později a naši hrdinové jsou ve středním věku a jsou stále stejně hloupí. „Vzhledem k tomu, co Jim s Jeffem vyváděli v původním filmu, jsme věděli, že laťka je nasazená velice vysoko a dlouhou dobu jsme pracovali na scénáři a poté povolali na pomoc přátele, a následně vše ještě nějakou dobu konzultovali s Jimem,“ vzpomíná Bobby Farrelly. „Pro diváky je klíčová informace, že Lloyd s Harrym jsou stále dobrosrdeční. Ale od doby, kdy jsme se s nimi viděli naposledy, se duševně naprosto nikam neposunuli, nijak se nezměnili. Ale mají stále jeden druhého a to jim v životě postačuje.

Pete a Bob pracují skvěle jako tým, a když jsme se všichni tři sešli a pracovali na scénáři, připomněl jsem si, jak úžasná zábava to je,“ vysvětluje Carrey přípravné práce. „Všichni jsme se divili, proč něco takového neděláme neustále, protože to je fantastické.

Yellin, který byl spoluautorem scénáře prvního filmu a vrací se i v tomto, přišel s výstižným přirovnáním: „Stejně jako dobré víno, jako nakládané okurky, jako sýr, i náš film musel nějakou dobu dozrávat, aby byl přesně takový, jaký má být. Čas strávený na přípravách a psaní scénáře se nám jednoznačně vyplatil.

Vedoucím společnosti Red Granite Pictures Rizovi Azizovi a Joeymu McFarlandovi se zamlouvalo to, co měli možnost během přípravné fáze spatřit, a domnívali se, že by pro ně tento projekt byl ideální příležitostí pro vstup do světa komedie. Připojili se k produkčnímu týmu a měli možnost na filmu spolupracovat tvůrčím i fyzickým způsobem. Zatímco první film do kin uvedla společnost New Line Cinema, pokračování našlo svůj domov u společnosti Universal Pictures. „Návrat blbýho a blbějšího si zachovává ducha původního snímku, ale bratři Farrellyové ho obohacují o další prvky, které původní koncept dále rozšiřují,“ říká Aziz. „Nesnažíme se diváky přesvědčit o tom, že se stále píše rok 1994. Jak ve skutečnosti, tak ve filmu jsme se v čase posunuli o 20 let.

Producent McFarland oceňuje, že se tvůrčí tým držel toho, co je na obou hrdinech tak oblíbené a současně absurdně zábavné. „Harry a Lloyd jsou politicky nekorektní, chovají se velmi trapně a pochopitelně přihlouple,“ míní, „ale to všechno jim jen dodává na nevinnosti, kterou si zachovávají zkrátka proto, protože nic lepšího k dispozici nemají.“

Tvůrčímu týmu nešlo o to, aby původní snímek překonal. Šlo jen o to, aby se jak filmu samotnému, tak zástupům jeho fanoušků pokračování nezpronevěřilo. To znamenalo, že bratři Farrellyovi museli na scénáři pracovat mnohem delší dobu. „Věděli jsme, že musí být výjimečný,“ říká Bobby Farrelly. A za těch správných podmínek je Jim Carrey bezpochyby nezastavitelným komediálním velikánem, kterého scénáři komedií zbožňují. „Skutečným důvodem je to, že Jim není nikdy spokojený s tím, co má k dispozici. Neustále přemýšlí, přechází po place sem a tam a snaží se přijít na něco dalšího kromě toho, co jsme mu poskytli.

Carrey tento postup vysvětluje: „Moje pracovní nasazení vychází z toho, že se naprosto zoufale snažím o to, aby se v každé scéně odehrálo něco zajímavého. V případě tohoto filmu jsem v tom nebyl ani zdaleka sám, zejména Pete a Bob se na tom podíleli velice aktivně, i když se jejich přístup od toho mého naprosto liší. Jsou těmi nejpodivnějšími vedoucími, jaké si dovedete představit, ale jsou ke všem ohromně vstřícní a přátelští.

Carrey našel ochotného partnera také v Danielsovi, který velice metodicky usiloval o to, aby postava, která navenek působí velice nelogicky, měla přesto pokud možno alespoň nějakou logiku. „Neustále Jima následuji a reaguji na něj a na jeho geniální komediální nápady, a právě tak je tomu i s Lloydem a Harrym. Harry je vždy o zlomek sekundy pozadu za Lloydem, a funguje to naprosto skvěle,“ podotýká Daniels. „Vytvořili jsme mezi těmi postavami vztah a přátelství mezi nimi přetrvává i mimo záběry kamer, protože jsme si navzájem skutečně velice sympatičtí. Když se rozběhnou kamery, je to poznat.

Carreyho obdiv k Danielsovi se příliš neliší od toho, co mnozí jiní obdivují na něm samotném. „Na Jeffovi je výjimečné to, s jakým nasazením pracuje. Nebojí se riskovat. To je důležité, protože v případě takovéhoto filmu nejde o to, co se v něm odehraje, jde o to, jak k tomu dojde a jak to proběhne co nejlepším způsobem tak, aby si divák v duchu říkal, že není schopen uvěřit tomu, co se na plátně děje.

O TVŮRCÍCH

JIM CARREY (Lloyd Christmas) byl za své dramatické i komediální výkony nejednou oceněn. Za titulní roli ve filmu Petera Weira Truman Show získal Zlatý globus. Svůj druhý Zlatý globus obdržel za výkon v roli Andyho Kaufmana ve filmu Miloše Formana Muž na Měsíci. Obdržel také řadu cen MTV Movie Award, People's Choice Award a Nickelodeon Kids' Choice Awards.

Před nedávnem, v květnu 2014, Carrey obdržel čestný doktorát od Maharišovy univerzity managementu ve Fairfieldu v Iowě. Ve svém přijímacím proslovu památně absolventům univerzity sdělil, že „mohou neuspět v něčem, co je ani trochu nebaví, takže jim nic nebrání v tom, aby se pokusili dělat to, co skutečně milují“.

24. září 2013 Carrey vydal svou první dětskou knížku How Roland Rolls. Kniha získala ocenění Geletta Burgesse, která je udělována zábavným a poučným knihám s tvůrčím přístupem. Kromě vydání knihy má na svém kontě také vydání singlu se čtyřmi skladbami na iTunes, které napsal a nazpíval se svou dcerou Jane, a také rozšířenou verzi e-booku.

JEFF DANIELS (Harry Dunne) má za sebou již více než 38 let pozoruhodné kariéry na divadelních prknech, televizních obrazovkách i plátnech kin.

Za svou roli Willa McAvoye v seriálu stanice HBO Newsroom byl v roce 2013 oceněn cenou Primetime Emmy za výjimečný herecký výkon v hlavní roli dramatického televizního seriálu. Za tuto svou roli byl také nominován na Zlatý globus, cenu Satellite a cenu SAG.

Co se jeho divadelních výkonů týče, byl nominován na cenu Tony za svůj výkon ve slavném broadwayském nastudování hry God of Carnage. Na ceny Drama League a Drama Desk byl nominován za výkon ve hře Blackbird v nastudování Manhattan Theatre Club, a na cenu Drama Desk za hru Lemon Sky v podání Second Stage Theatre a za hru Fifth of July na Broadwayi. Daniels také získal cenu Obie za svou roli v adaptaci Johnny Got His Gun u Circle Repertory Company. Je zakladatelem divadelní společnosti Purple Rose v Chelsea v Michiganu, pro kterou napsal 15 divadelních her.

ROB RIGGLE (Travis Lippincott, kapitán Lippincott) je herec, komik, scenárista, producent a režisér, který je významnou osobností filmové komedie již po více než 15 let. Zatím naposledy byl Riggle k vidění v komedii společnosti 20th Century Fox Falešní poldové, ve kterém se představili Damon Wayans, Jr. a Jake Johnson. Kromě toho se Riggle objevil také v komediálním hitu společnosti Sony Pictures 22 Jump Street s Jonahem Hillem a Channingem Tatumem, který do této chvíle utržil přes 300 milionů dolarů. Snímek 22 Jump Street je pokračováním filmu 21 Jump Street z roku 2012, ve kterém se Riggle objevil také.

Před nedávnem také namluvil postavu Curta v chystaném loutkovém mládeži nepřístupném snímku Hell & Back společně s Milou Kunis a Susan Sarandon, a dokončil natáčení snímku Absolutely Anything s Kate Beckinsale, Simonem Peggem a nedávno zesnulým Robinem Williamsem.

LAURIE HOLDEN (Adele) je divákům známá především coby Andrea v úspěšném televizním seriálu stanice AMC Živí mrtví. Její přelomovou rolí byla role po boku Vanessy Redgrave v kritikou velice ceněném seriálu stanice TNT Mladá Kateřina veliká. Do povědomí diváků se však poprvé zapsala až rolí tajemné Marity Coverrubias ve slavném seriálu stanice Fox Akta X.

Na plátnech kin debutovala Holden ve filmu Franka Darabonta Majestic s Jimem Carreym. Svým výkonem v tomto historickém filmu z roku 1950 si získala uznání kritiky, magazín Entertainment Weekly ji umístil na svůj žebříček stovky nejvíce tvůrčích osobností filmového průmyslu a magazín Variety na svůj žebříček desítky nejzajímavějších herců. Po boku Michaela Chiklise se objevila ve filmu společnosti 20th Century Fox Fantastická čtyřka a poté si zahrála ve videoherní kultovní klasice režiséra Christopheho Ganse Silent Hill, ve kterém ztvárnila ikonickou roli Cybil Bennettové po boku Seana Beana. V roli agentky Olivie Murrayové se objevila v kritikou velice ceněném seriálu Policejní odznak a společně s Thomasem Janem a Marcií Gay Harden se objevila také ve scifi thrilleru Mlha.

RACHEL MELVIN (Penny) před nedávnem dokončila natáčení nezávislého snímku Madtown s Milo Ventimigliou. Film sleduje osudy muže, poznamenaného traumatickým dětstvím, který byl odloučen od své sestry poté, co zabila jejich rodiče, a v dospělosti hledá podporu a pochopení ve svém zaměstnání v restauraci. To ale netrvá dlouho, neboť je jeho sestra propuštěna na podmínku a vrací se do své role rozkazovačné a ochranářské starší sestry. Snímek napsal a režíroval Charles Moore a produkovali ho Moore, Stephen R. Campanella a Liz DuChez.

Melvin se naposledy objevila v hororové komedii Zombeavers. Snímek, který napsal a režíroval Jordan Rubin, divákům představuje skupinku vysokoškoláků, kteří se při svém pobytu v chatě u řeky setkají s vražednými zombie bobry. Kromě tohoto snímku má na svém kontě také hororový snímek Ozvěna smrti, roli v seriálu Hrdinové a také hlavní roli v televizním filmu stanice Lifetime Sedm smrtelných hříchů. Svou kariéru zahájila rolí v soap opeře Tak jde čas, za kterou byla dvakrát nominována na cenu Daytime Emmy.

Melvin se narodila v Chicagu a vyrůstala v arizonském Phoenixu. V současné době žije v Los Angeles.

KATHLEEN TURNER (Fraida) je filmová legenda, která si vysloužila uznání kritiky za své herecké výkony v celé řadě filmů, včetně nominací na Zlatý globus za role ve filmech Žár těla, Válka Roseových a Peggy Sue se vdává. Za posledně jmenovaný byla Turner také nominována na Oscara. Dva Zlaté globy pak získala za své výkony ve filmech Honba za diamantem a Čest rodiny Prizziů.

PETER FARRELLY (scénář, režie, námět, produkce) a BOBBY FARRELLY (scénář, režie, námět, produkce) jsou po celém světě uznávanými komediálními tvůrci, kteří slaví pozoruhodné úspěchy svými srdečnými a nestydatě humornými filmy. Jedná se o mistry filmové komedie, kteří jsou vytrvale schopni natáčet filmy s nižším rozpočtem, než mají k dispozici, a jejich díla dosahují v kinech obrovských finančních úspěchů.

Jejich zatím poslední film Tři moulové, který měl premiéru v dubnu 2012, byl pro bratry Farrellyovy splněním jejich celoživotního snu natočit celovečerní adaptaci s komediálními hrdiny svého dětství. Tato dlouho očekávaná filmová adaptace, kterou napsali i režírovali, představuje moderní pojetí příhod klasického komediálního tria ve stylu původních grotesek, s klasickými zvukovými efekty, účesy a dalšími nezbytnostmi, díky kterým se z Moea, Larryho a Curlyho staly legendy.

V roce 1994 předvedla tato tvůrčí dvojice své scenáristické a režijní dovednosti svým prvním celovečerním snímkem Blbý a blbější. Tento komerčně velice úspěšný snímek utržil po světě více než 246 milionů dolarů a pomohl nastartovat kariéru Jima Carreyho. Na tyto úspěchy navázali další zásadní komedií Něco na té Mary je s Benem Stillerem, Mattem Dillonem a Cameron Diaz. Film celosvětově utržil přes 360 milionů dolarů. Mezi jejich další filmové hity patří snímky Kingpin, Hurá na to, Já, moje druhé já a Irena, Těžce zamilován, Bratři, jak se patří, Fanaticky zamilován, Těsně vedle a Týden bez závazků.

JOHN MORRIS a SEAN ANDERS (scénář) v poslední době napsali scénář k chystané komedii Šéfové na zabití 2 a ke komediálnímu hitu z roku 2013 Millerovi na tripu s Jennifer Aniston a Jasonem Sudeikisem.

Morris a Anders spolupracovali na scénáři ke kultovní komedii Stevea Pinka To byl zítra flám s Johnem Cusackem, Cragiem Robinsonem a Robem Corddrym, na scénáři k filmu Marka Waterse Pan Popper a jeho tučňáci s Jimem Carreym, a Sex Drive, který Morris také produkoval a Anders režíroval.

BENNETT YELLIN (scénář, námět) se narodil a vyrůstal v Los Angeles a vystudoval UCLA. Protože se stále necítil připravený na vykročení do „skutečného světa“, přihlásil se ke studiu na Massachusettské univerzitě. Tam se seznámil a spřátelil s Peterem Farrellym. Společně napsali scénář ke komedii, který se dostal do rukou Eddiemu Murphymu a Davidovi a Jerrymu Zuckerovi, tvůrcům snímků Připoutejte se, prosím a Bláznivá střela. Murphy a bratři Zuckerovi oba požádali, aby pro ně začali psát scénáře.

Yellin a Peter Farrelly spolupracovali exkluzivně řadu let až do chvíle, kdy oslovili Bobbyho Farrellyho, aby se k nim připojil. Společně pak tato trojice vytvořila snímek Blbý a blbější. Následně jejich spolupráce pokračovala ještě několik let, než se Yellin odstěhoval z Kalifornie a přestal se věnovat psaní scénářů.

Nakonec se Yellin ale do Kalifornie znovu vrátil a znovu oživil svou scenáristickou kariéru. Posledních osm let spolupracoval s Jamesem Robertem Johnstonem. Společně napsali scénář ke snímku Let's Scare Jessica to Death pro společnost Paramount Pictures, televizní komediální seriál Unhitched pro společnost 20th Century Fox Television, direct-to-DVD thriller Jízda do pekel 2, akční thriller společnosti Anchor Bay Films In the Blood s Ginou Carano, a televizní film Tripwrecked, který by měla v roce 2015 uvést stanice Nickelodeon.

Yellin je nadšený z možnosti znovu spolupracovat s bratry Farrellyovými a podílet se s nimi na tvorbě nových dobrodružství Harryho a Lloyda.

MIKE CERRONE (scénář) je už od dětství přítelem bratrů Farrellyových, se kterými napsal scénář k filmům Já, moje druhé já a Irena a Tři moulové.

Cerrone se objevil v několika filmech bratří Farrellyových, mezi něž patří Bratři, jak se patří, Bláznivá olympiáda a Kingpin. Ve filmu Hurá na to, inspirovaném volně autobiografickým románem Petera Farrellyho, ztvárnil Cerrone roli prodavače aut Cavviche, která byla inspirována postavou Cerroneho bratra Alfreda, majitele velice úspěšného obchodu s automobily v Massachusetts, v němž Mike Cerrone kdysi pracoval. K vidění byl také v hororovém filmu Inkubus po boku Roberta Englunda.