Nové stránky v přípravě - Podpořte nás na startovači!

Recenze: Sociální dilema, kritika Facebooku a dalších sítí

Sociální sítě měly přinést lidi blíž k sobě a to se jim podařilo, ale oklikou, lidé odmítají reálný svět a přistupují k ostatním skrz displej mobilního telefonu nebo jiného displejového zařízení.

Tristan Harris pracoval u společnosti Google jako designový etik, měl na starosti etiku v oblasti zaměření produktů na uživatele. Pracoval na gmailu a pomalu si uvědomil, že cílení na lidi, aby trávili u produktu více času a používali ho víc a víc lidí, není úplně správné. Morální odpovědnost se v něm vařila až vygradovala ukončením pracovního poměru u jednoho z nejlépe hodnocených zaměstanavatelů světa a založil organizaci "Center for Humane Technology". Ta si klade za cíl vrátit realitu lidem a vzít nadvládu technologiím. Technologie má sloužit lidem, nikoliv obráceně.

Snímek Sociální dilema je uvedeno Sofoklésovými slovy: "Nic obrovského do života smrtelníků nevstoupí bez prokletí." V čemž je skryta moudrost stará dvě tisíciletí, sociální sítě doslova pohltily svět a jen pomalu si lidé uvědomují, že je za tím obrovská daň. Daň, kterou mnozí ověnčují dovětkem za svobodu. Jedna z kritiky je shrnuta ve větě: "Pokud za produkt neplatíte, tak vy jste produkt." Byznysový model sociálních sítí tkví v prodeji reklamy a čím víc času trávíte na síti, tím více peněz sít získá. Poselství dokumentárního snímku lze shrnout do přesunu lidstva ze spotřebitele na produkt.

Facebook a další sociální sítě otevřeli nový trh, trh, který tu nikdy nebyl. Nový typ trhu, kde se obchoduje s lidskými termínovými kontrakty. Stejné jako na trhu s ropou, zlatem, tak i lidé se dostali do kontraktů. Sociální sítě mají lidi rozdělené do skupin, které se prolínají. Introverti a extroverti, filmové maniaky a hráče her, lidi co vstávají brzy a ti co chodí spát pozdě. Vědí na co klikáte a kde trávíte nejvíc času. Vědí o vás více informací než vaši bližní, dokonce i více než vy sami. Algoritmus zjistí kdo trpí fóbií a kdo neurózou. Dokáží vytvořit profil osobnosti každého z nás. Na první pohled to není patrné, protože jsme jen částí mnoha různých skupin na které se pak cílí reklamy a obsah pro udržení pozornosti. Pozornost je nová měna.

Umělá inteligence pozná na co reagujete nejlépe a spočítá jak dlouho vám to může nabízet a kdy to změnit. Mnoho lidí si jde pustit na youtube jedno video a stráví tam čtyři hodiny. Myslí si, že se sami rozhodli, ale udělal to za něj algoritmus, který nabízel "videa šitá na míru". Mnoho lidí má pocit, že se prodávají naše data, ale vlastně nikoho nezajímá nikdo konkrétní, co je zajímavé jsou obchodní modely skupin lidí. Lidé jsou svazováni do balíků, které mají různou hodnotu.

Sociální dilema odhaluje obchodní model sociálních sítí, triky jak udržují vaší pozornost a i když se to dozvíte, mnoho s tím nezmůžete. Smysl nové ekonomiky a civilizace je manipulace lidí. Svět se stal laboratoří, technologie klecí a lidé laboratorními zvířaty. To a mnohem více nám servíruje dokumentární snímek z roku 2020 - Sociální dilema.

Dokument jde místy i do hloubky a odhaluje například celou novou disciplínu "growth hacking", kde tým inženýrů má za úkol nabourat se do lidské psychiky a pomocí různých interakcí každý uživatel zatáhl do hry co nejvíc dalších lidí. Pomocí lajků, navrhovaného obsahu, označování fotek, pocitů sounáležitosti a jedinečnosti, emocí, videí hrající na emoce i navrhováním lidí, které nejsou náhodami ani náhodou. Film připodobňuje lidi k laboratorním krysám a jistě má v mnohém pravdu. Experimenty dělají z mnoha lidí zombie hltající reklamu, facebook provádí rozsáhlé experimenty s emoční nákazou s cílem vytvořit více zombie.

Sociální dilema přináší mnoho různých připodobnění, které člověka ani nenapadnou a vyvolají nové myšlení. "Jsou jen dva druhy průmyslu, kde jsou lidé označováni za uživatele: drogy a software," i bez dovysvětlení si uvědomíme paralelu. Thomas Harris je jedním z hlavních kritiků facebooku i řečníků ve filmu. Používá věty, které znějí rozumně a dokáže strhnout pozornost na své názory.

Názory v dokumentu jsou poměrně extrémní a jdou až na hranici konspirace, těžko hádat jestli hranice občas překročí nebo nikoliv. V každém případě upozorňují na fenomén dnešní doby a určitě je třeba se mít na pozoru. Sklouznout do nepřiměřenosti lze velmi snadno a i když se můžou názory prezentované ve snímku zdát jdoucí až za hranice reality určitě je třeba hájit svobodu prezentování všech názorů. Každé upozornění na manipulaci už z principu mírně sníží skutečnou manipulaci uvědoměním a to je největší přínos snímku.

Přihlášení

Nemáte účet? Registrace