Neonový býk

Neonový býk


2015 | 101 min | Dobrodružný, Drama | Brazílie, Nizozemí, Uruguay, Španělsko


Režie: Gabriel Mascaro
Scénář: Gabriel Mascaro
Kamera: Diego García
Hudba: Carlos Montenegro, Otavio Santos

Pohledný kovboj Iremar, tanečnice Galega a její malá dcera Cacá žijí v divokém a smyslném světě brazilského rodea. Domovem provizorní rodiny je náklaďák, ve kterém převážejí býky na další štace. Životy lidí a zvířat se na brazilském venkově prolínají v živočišné směsi vášně a naděje. Skrz prach a pot tvrdé práce probleskují sny o budoucnosti, barevné a zářivé jako mytický Neonový býk.

Proč Neonový býk?

Neonového býčka jsme si zamilovali a bez váhání adoptovali. Je mytický a hrdý. Můžete ho zkusit v rodeu strhnout k zemi, ale málokomu se to podaří. V prachu se přes den vyhřívá na brazilském sluníčku, večer se nastrojí a je připraven bránit svou čest a oslnit místní zvědavce. Stejně tak všechny chlápky dokáže uhranout tajemný býčí tanec v podání jeho ošetřovatelky. Večer ho zase předvede v nočním baru, aby ukázala, kdo je tady pánem. Tento originální miláček festivalového publika nám způsobil ještě jedno velké překvapení, když jsme zjistili, že hlavní hrdinové filmu nejsou skutečné místní figury, ale jedná se o celkem etablované brazilské herce a herečky. Takto silně autentické podání se jen tak nevidí." ~ Ivo Andrle, Aerofilms

O režisérovi Neonového býka

Gabriel Mascaro (1983) je filmový tvůrce a vizuální umělec z Recife v Brazílii. Jeho první celovečerní film byl poprvé uveden na filmovém festivalu v Locarnu v roce 2014 a odnesl si odtamtud Zvláštní uznání. Později získal řadu dalších cen a pozitivních kritik. Jeho předešlé dokumenty a videoinstalace byly promítány na mnoha významných festivalech a při uměleckých událostech, například v Rotterdamu (IFFR), Amsterdamu (IDFA), v Oberhausenu, v Clermont Ferrand, v Lipsku, v Londýně (BFI), v Muzeu Guggenheim, v Muzeu současného umění v Barceloně, na MoMA Documentary Fortnight a na bienále v São Paulu. NEONOVÝ BÝK je Mascarovým druhým celovečerním filmem.

Gabriel Mascaro o svém filmu

Uprostřed nedávné vlny rychlého ekonomického růstu je film pokusem obnovit politické a symbolické porozumění současným mezilidským vztahům v severovýchodní Brazílii, kde jsem vyrůstal a žil celý svůj život. Vaquejada rodeo, jedna z největších událostí v brazilském zemědělském podnikání, vytváří prostor pro trefnou alegorii nedávných transformací, které tento region ovlivnily.

Prostřednictvím životů filmových postav, které se snaží držet krok s tužbami a aspiracemi nového rozsahu, se snažím odhalovat odstíny a struktury znázorňující paradoxy konzumního života a stále se rozšiřujícího pojetí identity a genderu. Doufám, že zachycením života této skupiny Vaqueiros, honáckých pomocníků, kteří žijí neustále na cestě, protože převážejí býky mezi Vaquejadas, kde pak v zázemí této akce pracují, vrhne NEONOVÝ BÝK nové světlo na nedávné socioekonomické a kulturní změny.


Komentáře