Východní přísliby

Východní přísliby


2007 | 100 min | Krimi, Mysteriózní, Thriller | Kanada, Velká Británie, USA


Režie: David Cronenberg
Scénář: Steven Knight
Kamera: Peter Suschitzky
Hudba: Howard Shore

Mysteriózní a charizmatický Nikolaj Lužin (Viggo Mortensen) pochází z Ruska a pracuje jako řidič u nechvalně proslulého londýnského rodinného klanu. Klan patří k zločinecké organizaci Vory v zakoně. Hlavou rodiny je Semjon (Armin Mueller-Stahl nominace Oscar® 1996 – Záře), jehož distingovaný šarm vstřícného majitele honosné restaurace Trans-Siberian perfektně maskuje jeho chladnou a brutální povahu. Štěstěnu klanu dává v šanc Semjonův prchlivý syn a zabiják Kirill (Vincent Cassel), který má k Nikolajovi blíže než k vlastnímu otci.

Nikolajovi se zbortí jeho pečlivě naplánovaný život, když o Vánocích potká Annu Chytrovou (Naomi Watts, nominace Oscar® 2001 – Mulholland Dr.), porodní asistentku na klinice v severním Londýně. Annu hluboce zasáhne zoufalá situace mladé dívky, která zemřela při porodu. Anna se rozhodne zjistit původ dítěte a nalézt jeho příbuzné. Mrtvá dívka po sobě zanechává ruský zápisník a Anna v něm hledá odpověď na svou otázku.

O produkci filmu Východní přísliby

Východní přísliby se dostaly na plátno díky jedinečné tvůrčí spolupráci mezi kanadským režisérem, britským scenáristou a především díky hlavnímu představiteli, který je schopen ztvárnit složitou postavu. Před historickým setkáním režiséra Davida Cronenberga a herce Viggo Mortensena na jednom z nejobdivovanějších filmů roku 2005, „Dějiny násilí“, hledal scénárista Steve Knight látku pro pokračování námětu svého prvního celovečerního filmu „Špína Londýna“. Knight věděl, že chce nadále psát o zajímavém tématu, o lidech a místech v Londýně, kteří jsou často přehlíženi.

Knight dostal původně zakázku na scénář k hodinovému televiznímu filmu o obchodu s lidmi z východní Evropy. Zužitkoval toto téma jako výchozí polohu a v příběhu se spíše zaobírá lidmi, kteří z tohoto obchodu profi tují. Touto zločineckou komunitou je existující organizace „Vory v zakoně“. Brzy bylo zjevné, že nový scénář si žádá zpracování v dlouhometrážním snímku.

Knight využil svých kontaktů v Londýně a New Yorku k tomu, aby poznal zločince v obou městech, a obrátil se i na londýnskou policii, úřad pro ruské přistěhovalce v londýnském West Endu a na americkou FBI.

„Obchod s lidmi představuje ve Velké Británii obrovský byznys,“ prozrazuje Paul Webster, producent filmu. „Podle policejních statistik se mu věnují zejména zločinci původem z východní Evropy.“

Knight doznává: „Realita je tak neuvěřitelná a šílená, že jsem ji ve scénáři musel zjemnit. K zotročení běžně dochází a ulicích předměstí. Není vidět, ale přesto k němu dochází všude kolem. Byl jsem obdobně překvapený tím, jak lidé z různých východních států – Ruska, Číny a Turecka – vždy pracují vlastní metodou a vytvářejí si vzájemné vazby. Policie do takového podsvětí jen stěží proniká, ale tyto skupiny, které v Londýně existují, si v podstatě samy zajišťují pořádek, protože si nechtějí příliš znepřátelit vlastní okolí. Předlohou pro postavu Semjona byl žijící majitel restaurace v New Yorku. Postava Anny byla vytvořena na počest ošetřovatelky, která asistovala u porodu mého nejstaršího syna ve Whittingtonově nemocnici v Londýně – tu jsme později použili pro exteriér nemocnice ve filmu.“

Knight dále vypráví: „Použil jsem postavu Anny také k tomu, abych mohl vzít obyčejného Londýňana a uvést jej do tohoto skrytého prostředí. Tyto dva světy se často nepotkávají ani nestřetávají, takže jsem si vymyslel nečekaný porod císařským řezem a v napínavém kontextu jsem svedl dohromady porodní asistentku a zotročenou čtrnáctiletou dívku.“

Při uvedení scénáře na filmové plátno spojili síly producenti a produkční společnosti z Velké Británie, Kanady a USA. Webster k tomu poznamenává: „Steve vypráví pochopitelné napínavé příběhy a spojuje v nich exotické prvky se známým prostředím. Když jsem v roce 2004 četl scénář poprvé, pochopil jsem, že je určený pro široké publikum, má tempo, náboj a lze pro něj sehnat herce. Potřebovali jsme jen vynikajícího režiséra, a toho jsme nakonec získali.“

Cronenberg vzpomíná: „Při četbě mne scénář okamžitě vtáhnul do intenzivního miniaturního světa londýnské kriminální subkultury. Steve Knight svým způsobem znovu objevil kriminální film, protože scénář využívá všechny poutavé prvky tohoto žánru a na druhé straně je zároveň poutavě mění a obrací naruby. Tento snímek nemá charakter retrofilmu, spíš je velmi moderní a napínavý. Také jsem si všiml, že se zde nabízí vynikající studie postav – zejména Nikolaje – a že chci těmto postavám vdechnout život.“

Cronenberg tedy začal pracovat se scenáristou. Knight na to vzpomíná takto: „Byl to ukázkový vztah mezi scenáristou a režisérem. David měl velice jasnou představu, tak jsme absolvovali jen krátkou schůzku a pak jsem udělal práci, na které jsme se shodli jako na nezbytné.“ Producent Robert Lantos, ředitel torontského filmového studia Serendipity Point Pictures, spolupracoval s režisérem Cronenbergem na dvou jeho předchozích snímcích. „David má jedinečný a kouzelný dar. Na plátně vytváří fascinující, hypnotickou realitu. Spolupráci s ním si člověk pamatuje a vždy jej obohatí. Na prvním místě ve mně vzbudilo zájem Davidovo nadšení pro Východní přísliby. Stevův silný a dobře načasovaný scénář s Davidovým mistrovským umem vytvořily neodolatelnou kombinaci.“ Lantos tedy vstoupil do hry a film se stal britskokanadskou koprodukcí, která se točila v exteriérech ve Velké Británii a postprodukovala v Kanadě.


Komentáře